Minggu, 05 Juli 2020

Timah Lupa Cara Bahagia


Mak Ayah setiap hari asyik nak marah saje, apa yang timah buat ada saja yang tak kena. Dari subuh dah membebel tak tentu pasal, cuma masalah kecik dibesar – besarkan.
“ Timah bangun, ayam aje dah bangun. Nak rezeki tu di patuk ayam” bebelan mak subuh tadi.

“ Belum juga kau mencuci baju kotor tu Timah?” Mak masih juga membebel tak tentu pasal. Dah nak siang ni pon Mak masih membebel, “ Masak nasi Timah, sebentar lagi ayah kau balek kerja, tentu nak makan.”

Fatimah anak mak Latifah, tak suka di panggil timah. “Panggil saya Tina mak, macam kawan – kawan dan guru Tina kat sekolah. Tiap hari Timah hanya tahu menyesali hidupnya yang selalu terkurung kat rumah dengan pekerja rumah yang tak selesai – selesai. Timah sampai berfikir, kalau dia dah lupa cara bahagia karena orangtua yang hidup pas – pasan tak macam Ria yang anak orang kaya teman sekolahnya.

Biar rumah hanya ada dua kamar kecil, satu untuk Mak Ayah satu lagi untuk Timah. Tapi rumah tidak payah nyewa. Walau tidak kaya, tapi Timah tidak pernah kekurangan selalu saja kebutuhannya dipenuhi Mak Ayah. Android untuk kebutuhan sekolah di masa Covid ada dibelikan Mak Ayah. Apalagi yang kurang Timah


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Postingan Terbaru

Gapai Cita dalam (Duka) Cinta

  Adik Abah yang dulu tinggal bersama kami sudah lebih sepuluh tahun merantau sejak menamatkan sekolah menegah atas hari ini duduk di ruang ...